Fiat Coupe Fiat Coupe
PININFARINA
Fiat Coupé i selskap med to andre populære coupé-modeller. Peugeot 406 og
Mercedes CLK. Begge er større og vesentlig dyrere enn Fiaten.

TØFT
Interiøret er vel gjennomtenkt og oversiktlig. Det er tøft med den lakkerte
listen som omkranser instrumentene.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 14.10.97

Coupé-modeller på farta

For noen få år tilbake skapte bilfabrikkene en trend med sine små åpne tosetere. Etterspørselen er fortsatt stor, men kanskje ikke stor nok. For nå kommer den ene etter den andre med vakre litt upraktiske todørs coupé-modeller. Kanskje går salget av kabriolet-modellene en smule tregt i vinterhalvåret. Da kan det være greit å ha andre godsaker å tilby.

Vi lar oss utvilsomt lokke av disse linjeskjønne bilene. Nå har det seg også slik at de fleste fabrikantene som er på markedet med slike biler i dag har lang tradisjon med produksjon av coupé-modeller. Noen har vært fraværende i det siste, men har sett at dette er en biltype som kommer sterkt tilbake. Foruten Fiat Coupé som vi har kjørt er disse klare for det norske markedet: Volvo C70, Peugeot 406 Coupé, Mercedes CLK, Alfa GTV og Lancia Kappa Coupé. Også VW kommer trolig til å produsere sin konsept-modell CJ-Coupé. Prismessig er det Fiat som vil komme gunstigst ut.

Fiat har laget mange coupé-modeller tidligere. Designstudioet til Pininfarina har stort sett hatt oppgaven med å formgi dem, i tillegg har flere av modellene fått nyte godt av Fiats eierforhold i Ferrari.

Utradisjonell design

Fiat Coupé har et utradisjonelt utseende, enten vil du like den eller synes den er fæl. Vi synes det er godt å se en bil som skiller seg ut. Innvendig er den også meget bra. Tøft er det med den lakkerte «listen» som omkranser instrumentene og fortsetter ut i dørene. Kjørestillingen er meget behagelig, og setene er robuste og gode. Baksetene er også gode å sitte i, men plassen til beina er liten. Personer som er høyere enn 175 cm må finne seg i å sitte med hodet i taket bak.

Bilens kjøreegenskaper er fantastiske. Vi kan forstå hvorfor en del magasiner rundt om i verden kaller den en fattigmanns-Ferrari. Vår bil var utstyrt med minste motor på 1,8 liter og 130 HK. Derfor var det kun kjøreegenskaper vi kunne forbinde med den edle sportsbilen. Fattigmanns-Ferrarien er toppmodellen med femsylindret 2.0 liters turbomotor med 220 HK. Den kan vi i avgiftslandet bare se langt etter. Bilen leveres også med en motor på 147 HK, kun den minste motoren selges i Norge.

Fiat Coupé markedsføres som en relativt billig sportsbil, en startpris på 275.000 kroner hadde vært billig hvis det gjaldt topputgaven med 220 HK! Vår bil med skinnseter kostet 295.000. Visst får du en vanvittig morsom bil som skiller seg ut. Den er en opplevelse på små og svingete veier, men motoren er det ikke mer futt i enn i en sprek familiebil. Den våkner først til liv mellom 4000 og 7000 omdreininger. Det skal derfor gires en hel del for at bilen skal føles sterk.

Dessverre vil norske bilkjøpere neppe få tilgang til en morsom bil med en fornuftig prislapp...

 

Fiat Coupe