1969 AMC Ambassador SST

 
Sjelden:
Audun Kvammes AMC Ambassador SST er den eneste av sitt slag i Norge.

 

På trykk i Fedrelandsvennen 21.10.2002

Ambassadøren

Audun Kvamme fra Søgne er helfrelst på Rambler/American Motor Corporation. Han er så ivrig, at han nesten er ustoppelig når han forteller om sine favorittbiler. Ikke bare er han en ambassadør for Rambler/AMC entusiaster, han eier også Norges eneste todørs 1969 AMC Ambassador SST. En bil som ble veteranimportert til Norge i 1998 etter å ha tjenestegjort for to tidligere eiere i Tennessee, USA.

Han kjøpte sin første bil da han var 20 år gammel, det startet med en 1962 Chevrolet Biscane, men med tiden ble det mest Rambler, Nash og AMC. Han liker disse bilene fordi de er sjeldne og fordi det ofte er en utfordring å skaffe deler. For Kvamme er det nettopp dette med delesøk som er en positiv del av hobbyen. Det er spennende å reise rundt å lete, man blir liksom litt detektiv sier han. Det kan kanskje høres ut som om det er vanskelig å holde en slik bil gående, men det er ikke slitedeler som er vanskelig å spore opp. Det er ikke værre med den slags enn slitedeler til GM, Ford eller Chryslers produkter. De er i posten dagen etter. Trenger du derimot en ny støtfanger, hjulkapsel eller baklykt da starter jakten.

For tiden har han tre amerikanske biler. Foruten Ambassadoren har han en todørs 1965 Chevrolet Corvair Monza. Kanskje litt rart at han har noe så vanlig som en Chevrolet, men den er selvfølgelig sjelden og ganske spesiell. For det er ikke mange som kjenner til at Chevrolet på sekstitallet lagde bil med hekkplassert sekssylindret boksermotor. Den tredje bilen har han nettopp kjøpt. Det er en 1975 AMC Pacer, en skikkelig stygg kreasjon, men en artig bil. Har du sett filmen Waynes World var det en slik gutta "headbanget" i til musikken fra Queens Bohemian Rapsody.

Bilen til Kvamme er utstyrt med den snilleste utgaven av V8-motoren på 5,6 liter (343 Cu-in), og er god for 225 HK. En sprekere utgave med fireports forgasser hadde 275 HK, mens den råeste utgaven hadde en 6,4 liters V8 med 315 HK. Kvamme forteller at hans Ambassador er ganske enkelt utstyrt, men den har servo styring , tilt-ratt, air condition og tretrinns automatgir. Litt spesiellt for tiden er det at bilen har selvbærende karosseri. Allerede tidlig på femtitallet var Ramblers biler bygd slik. Det skulle gå hele 10 år før noen av de store produsentene satset større på denne konstruksjonen.

Kvamme jobber som mekaniker på Falconbride, er gift og har to små barn. Han forteller at bilen er populær hos barna, og det er populært med amerikansk bil på jobben. Flere kolleger kjører fine klassiske biler. Han nevner i farten en tidlig syttitalls Cadillac kabriolet, en 1970 Pontiac Catalina også den åpen, og det er en som eier flere eksemplarer av Nash fra femtitallet.

Kvamme bruker bilen ofte og har i sommer kjørt 350 problemfrie mil med den. Turen går ofte til treff og samlinger for likesinnede. I sommer ble bilen tildelt en andreplass på skandinavias største Rambler/AMC utstilling i Sverige.

1969 SST-modellen ble kun produsert i 8.998 eksemplarer.