1997 Buick Park Avenue

Park Avenue Park Avenue
BUICK PARK AVENUE ULTRA:
Dette er den største og mest påkostede Buick.
Selv med sin store masse beveger denne drømmen av en bil seg til
100 km/t på kun 8.0 sekunder.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 20.09.1996

Ny Park Avenue fra Buick

Buick Park Avenue har vokst seg større som 1997-modell, og dermed erstatter den Roadmaster-modellen.

Park Avenue bygges på samme platform som todørs-modellen Riviera og den suksessfulle Oldsmobile Aurora. V8-motorens tid i denne typen av amerikanske sedan-modeller er dessverre i ferd med å forsvinne. Trenden i USA for biler av Park Avenues format er lette V6-motorer med stort dreiemoment og relativt mye hester. Park Avenue er et godt eksempel på hvordan dette vil ta seg ut i fremtiden.

Standard Park Avenue leveres med en 3,8 liters V6-motor på 205 hester og firetrinns automatisk gearkasse med overdrive. Tar man steget fullt ut og går for en Park Avenue Ultra som er toppmodellen, leveres 3,8 liters motoren med en kompressor som øker effekten til 240 HK ved 5200 omdreininger. Første service for 3,8 litersmotoren er foruten olje- og filterskift på 160.000 kilometer.

Bensinforbruket skremmer ikke

De fleste vil nok regne med at en bil som veier 1760 kilo, og har såpass kraftig motor vil være en bensinsluker. Park Avenue Ultra bruker 1,25 liter pr. mil på bykjøring og 0,86 liter pr. mil på landeveien. Bensinforbruket er med andre ord langt fra skremmende for en bil i denne klassen.

Park Avenue Ultra har all den luksus og sikkerhet man forventer. Utstyrslisten er så lang å lese at jeg kun nevner noen av de mer spesielle tilbehørene. "Rain-sensing" vindusvisker system, sensorer i hjulene som gir tilbakemelding om lufttrykket, 10-veis elektrisk justerbare framseter med elektrisk justerbare nakkestøtter, og personlig programmerbare innstillinger for seter, speil, radiokanal og klimaanlegg.

Pris i USA for 97-modellene av Park Avenue antas å havne et sted rundt 180.000 kroner, mens Park Avenue Ultra nok vil koste i overkant av 200.000 kroner.

"Mamma mia" tenk om disse prisene var aktuelle for oss nordmenn. Da hadde vi nok kjørt amerikansk alle mann... :-)

Sørgelig bilpolitikk

I Sverige kan man få denne typen biler til rundt 400.000 kroner, mens Ola Normann må betale en million kroner for samme bilen. Valgfriheten til å kjøre stor og sikker bil er med dagens system ikke mulig. De fleste store og sikre familiebilene er avgiftsbelastet så mye at de blir totalt uinteressante her i landet.

Amerika er verdens største bilproduserende land og har verdens strengeste miljø- og sikkerhetskrav, det er derfor ikke lett å forstå hvorfor de så og si blir utestengt her i landet.

-Ser jeg syner?

1964 Riviera
LEGG MERKE TIL SKILTET:
R for Riviera og 425 for motorens størrelse i kubikk tommer (7,0 liter).

Midt i min bilpolitiske sorg skjer det noe utrolig utenfor vinduet. Jeg hører kraftig V8-brumming, hva i huleste er nå dette? Ser jeg syner? Eller er det virkelig en 1964 Buick Riviera som er i ferd med å parkere hos naboen. Jeg må ut for å sjekke, bilen er der fremdeles og den er virkelig.

Det viser seg at det er min heldige nabo som har fått besøk fra slektninger i Drammen. Bilen er i førsteklasses form og har kun gått 150 000 kilometer på alle disse årene. At bilen har levd et rolig liv er det ingen tvil om. Urestaurert og med originallakken inntakt er det en imponerende doning jeg står å beundrer. Rivieraen har en 7,0 liters Wildcat V8-motor på 360 HK og unik 1960-talls Buick design.

Den kjente formgiveren William (Bill) Mitchell er mannen bak Rivieraens sportslige utseende. Første år for denne utgaven av Riviera var 1963. Mitchell hadde mange jern i ilden på den tiden og har som kjent også Corvette Sting Ray på samvittigheten.

Jeg avtaler fotografering før jeg slipper bil og eier av syne. Nyt bildet og drøm gjerne om en tur bak rattet i denne fantastiske todørs drømmebilen fra 1964.

Avenue Avenue