Cadillac Catera

Catera Catera
I CADILLAC KLÆR:
Opel Omega tar seg godt ut i Cadillacs klær. Det er lett å kjenne igjen Omegaens
interiør selv om det er blitt mer eksklusivt.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 11.10.1996

Opel Omega blir til Cadillac

Catera heter den i USA hvor den blir Cadillacs minste modell. Cadillac markedsfører den som spesielt tilpasset for kvinnlige sjåfører. Catera bygges på Opels fabrikk i Tyskland.

Forhandlernettet er kurset for å kunne ta seg bedre av kvinnelige kunder. Catera-modellen er også utstyrt med funksjoner som er spesielt kvinnevennlige. Eksempelvis er alle brytere og hendler designet for å være lette å kontrollere også med lange fingernegler, og hanskerommet har faktisk aircondition slik at lebestiften og småsjokoladene ikke skal smelte.

Forvandlingen

For at Omega-modellen skulle tilfredstille Cadillacs kunder måtte en del endres på. Utvendig ble det ny front med Cadillac "look", nye baklykter listverk og felger. Støynivået i kupeen var uakseptabelt og utstyrsmessig måtte den oppgraderes en del. De som har kjørt Opels Omega vet at bilen ikke er spesielt støyende, men har du i tillegg kjørt en ny Cadillac så vil du forstå bekymringene der i gården.

Standardutstyret omfatter airbags, progressiv servostyring, elektrisk styrte skinnseter, vinduer og dørlåser, aircondition, cruisekontroll, ABS og traction control, AM/FM-stereo radio/kassett/CD skifter og åtte høyttalere. Selv med alt dette som standard er listen med ekstrautstyr fremdeles omfattende.

Eneste motoralternativ er en 24 ventilers V6-motor på 3,0 liter med 200 HK. Girkassen er en firetrinns automat med "overdrive". Med en vekt på 1710 KG bruker Catera 9,0 sekunder til 100 km/t. Den bruker 0,98 liter bensin pr.mil på landeveiskjøring og 1,30 liter på blandet kjøring.

Japansk dominans

Catera er priset i den såkalte "entry level" klassen for luksusbiler, og vil i første rekke konkurrere med japanske biler av typen Lexus, Infiniti og Acura som faktisk dominerer i denne klassen. I tillegg vil BMWs 3-serie og de minste utgavene i 5-serien, pluss Mercedes C-klasse stå på listen over utfordrere.

Opel Omega ble faktisk kåret til "Import car of the year" i Japan og europeiske motorjournalister har tildelt Omega "The Golden Steering Wheel Award", så alt kan tyde på at Cadillac har valgt riktig plattform til sin nyeste "småbil". Det gjenstår bare å se om amerikanerene kan godta en Cadillac av dette formatet. Catera vil i USA koste 215.000 kroner.

Catera Catera