Chevrolet Corvette

1996 Corvette
1996 Chevrolet Corvette Grand Sport, 12 år gammel design som fremdeles holder mål.

1980 Corvette
Med tredje generasjon Corvette fra 1968 til og med 1982 ble kun små kosmetiske og tekniske
detaljer endret fra år til år. Bildet viser 1980-modellen som ble produsert i hele 40.614 eksemplarer.

1963 Corvette 1963 Corvette
I 1963 fødes andre generasjon Corvette og Sting Ray navnet tas i bruk for første gang.
Unikt for 1963-modellen er den delte bakruten.

1962 Corvette
1962 er siste året for første generasjon Corvette.

1955 Corvette 1955 Corvette
1953-modellens karosseridesign brukes kun i tre år. Bildet viser 1955-modellen. Selv med de
 store forandringene som ble utført fra 1953 til og med 1962, regnes dette som første generasjon.

På trykk i Fædrelandsvennen 08.03.1996

Wrap your ass in fiberglass

Chevrolet Corvette har fra tidlig i 1950-årene og helt fram til i dag stått for fart og spenning. Corvetten har vært, og er for veldig mange det beste amerikansk bilproduksjon har hatt å tilby. Det vil den nok også fortsette å være, selv om den har fått god konkurranse på hjemmebane.

I dagens fasong har Corvetten eksistert siden 1984. Modifikasjoner av diverse slag er selvsagt blitt utført fra år til år. Hele 51.547 Corvetter ble laget i 1984. Gradvis har dette antallet stabilisert seg til å ligge mellom 20.000 og 30.000 enheter i året. Mellom 5- og 600 Corvetter ruller rundt med norske skilter, noen av disse også her på Sørlandet.

Corvette er amerikanerenes første virkelige forsøk på å lage en skikkelig sportsbil. Ikke minst derfor er bilen elsket men også hatet. Elsket fordi den hele tiden har vært et billig alternativ til de rådyre europeiske sportsbilene. Hatet av Porsche-fansen for sine noe billigere tekniske løsninger.

Her skal vi gå litt nærmere på hva som befinner seg under det elegante Corvette skallet.

Ser vi bort fra ZR-1 og Callaway modellen må vi helt tilbake til tidlig i syttiårene for å oppnå dagens motoreffekt. I 1996 finner vi den tradisjonelle 5,7 liters V8-motoren i to varianter, LT-1 og LT-4. Førstnevnte yter 300 hester og kommer kun med firetrinns automatkasse. LT-4 motoren er i hovedsak en LT-1 som har vært på helsestudio og yter 330 hester. Her er sekstrinns manuell gearkasse eneste valget. Med ABS bremser, antispinn og cockpit-justerbar fjæring er dette biler med fantastiske kjøreegenskaper.

0 til 100 km/t med LT-1 motor går unna på 5,1 sekunder og toppfarten er på 260 km/t. LT-4 varianten akselererer fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder og topper ut på 270 km/t. Takket være effektiv elektonikk og "fuel injection" systemet bruker en LT4 Corvette med sekstrinns gearkassen 1,15 liter bensin pr mil på blandet kjøring. Ved 200 km/t er motorens turtall i sjette gear på behagelige 3000 omdreininger. Pris i USA fra 250.000 kroner.

Racing

Grand Sport-navnet fra sekstitallets racing Corvetter dukker også opp på 1996 modellen, men her er det ikke snakk om en ren racerbil. Dette er en gateversjon med LT-4 motor og Grand Sport modifikasjoner. Inngrepene som gjør den til en Grand Sport er ved justeringer i hjuloppheng, spesielle felger og dekk, pluss diverse styling-triks i form av farger og annet tilbehør.

1000 Grand Sport Corvetter forventes bygget i 1996, kanskje flere hvis etterspørselen skulle bli stor. Pris for Grand Sport modellen er 280.000 kroner i USA. Ellers vil det også bli produsert Collectors Edition utgaver noe som etterhvert er blitt vanlig når generasjonsskifte er nært forestående.

Midt oppe i all denne herligheten er det faktisk også en sørgelig melding. Den går til elskere av "krem-modellen" Corvette ZR-1. Siste ZR-1 ble produsert 28 april 1995. Den er med andre ord gått ut av produksjon og vil ikke bli å få på 1996-programmet. Grunnen er at standard LT-1/LT-4 Corvetten er blitt så lik ytelsesmessig og prisforskjellen er så stor at Chevrolet ikke selger mer enn rundt 500 ZR-1 modeller i året. Dette er et antall som ikke gir økonomisk gevinst for fabrikken, og da blir ofte resultatet kort prosess. "Goodbye to the real king of the hill".

Litt historikk

Historien om Corvette er jeg mer enn villig til å legge ut på, men den er ganske omfattende og jeg ville nok trenge hele avisen for å presentere den. Men litt historikk får jeg likevel plass til.

1953:Første Corvette ser dagens lys, og ble kun produsert i 300 eksemplarer. Eneste motor-alternativ var Chevrolets rekkesekser som var trimmet til 150 hk. Oppsiktsvekkende på den tiden var karosseriet av glassfiberarmert plast. Dette har fulgt Corvetten gjennom fire generasjoner fram til i dag.

1955:Første Året med V8-motor.

1957:For første gang tilgjengelig med "fuel injection" og hele 283 hk.

1963:Første året med delt bakaksel.

1965:Skivebremser på alle fire hjul. Mer nytt samme år var introduksjonen av "big block motoren". En V8-motor på 6,5 liter og 425 hk. Etter introduksjonen av "big block motoren" ble bare Corvetten sterkere og sterkere og nådde høydepunktet i 1969 med ZL-1 aluminiums V8-eren på 585 hk.

1970-årene ble etterhvert preget av den kjente bensin krisen. "Værstingene" ble snillere i denne perioden men hadde fremdeles ganske villige fraspark.

1974:Den beryktede "big block motoren" som nå var på hele 7,5 liter yter kun 270 hester og lever i sitt siste år. Corvetten hadde vært å få som kabriolet helt siden "fødselen", men 1975 var siste året for kabrioleten.

1978:Corvette er for første gang pace car (startbil) i Indy car-løpet Indianapolis 500.

1986:pace car igjen og kabrioleten "fødes" på nytt.

1987:Første Corvette med turbo motor. Callaway twin turbo oppsettet gir Corvetten 345 hk. 105 hester mer enn standard Corvetten.

1989/1990:ZR-1 introduseres med skikkelig high tech aluminiumsmotor utviklet i samarbeid med engelske Lotus. Motoren bygges på bestilling hos Mercury Marine og yter 385 hester.

2.juli. 1992:Corvette nummer en million ruller av samlebåndet.

1994:Corvette fyller 40 år Collectors edition modell lages.

1995:Corvette er pace car for tredje gang. 1995 er også siste året for ZR-1, (sukk/stønn) yter nå 405 meget villige hester.

1996:Grand Sport utgave og collectors edition modeller lages for å lokke flere kjøpere til å handle nå i påvente av ny generasjon.

Big power

Et lite eksempel på muskeldemonstrasjon: Sett deg inn i en ZR-1 legg deg i 100 km/t i sjette gear. Du rusler avgårde med motoren omtrent på tomgang, legg inn tredje gear og gi full gass Corvetten tar av med spinnende hjul. No kidding, this is just big power. Nittiårene er absolutt tiåret som har gitt entusiastene tilbake opplevelsen av 1960-årenes brutale Corvetter. La oss håpe at denne trenden blir levende lenge."Fiberglass is class if it's Corvette shaped".

The heartbeat of America.

1996 Chevrolet Corvette Coupe
1996 Chebrolet Corvette Collector Edition Convertible
1996 Chevrolet Corvette Grand Sport Convertible
Corvette Corvette


Corvette