1996 Cadillac DeVille Councours

Cadillac DeVille Councours
Cadillac DeVille Concours, en luksus cruiser av ypperste klasse.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 05.12.1995

Dollarglis

Linjeføringen frisker opp minnene fra Cadillacs gigantiske modeller på slutten av sekstitallet og tidlig i syttiårene. DeVille er Cadillacs nest største modellserie, kun Fleetwood serien er større.

DeVille Concours (uttales, kahn' kor) får i 1996 nyte samme versjon av den kjente 4.6 liters store DOHC Northstar 32 ventilers V8-motoren på 300 hester, som finnes i Seville Touring Coupe og Eldorado Touring Coupe. Dette er en bunn- solid motor som har fått en enorm mottakelse over hele verden.

Første service for Northstar motoren er på 160.000 km, som tilsvarer ca. fire ganger rundt jorden. Skulle du av en eller annen grunn miste kjølevannet, vil motoren ikke bli overopphetet, men kun få bensin til fire av sylindrene. De fire restrerende vil få tilført kald luft for å kjøle motoren. Motorens elektronikk vil også hindre deg i å kjøre fortere enn 100 km/t til feilen er utbedret.

Cadillac DeVille Councours Cadillac DeVille Councours

Progressiv styring, ABS skivebremser, antispinn-system, computer-styrt hjuloppheng, firetrinns automatisk gearkasse, Goodyear Eagle RS-A P225/60R16 montert på aluminiums felger og motorens tverrstilte plassering over drivhjulene sørger for at du kommer trygt og komfortabelt rundt i verden med din DeVille. 300 hester og framhjulsdrift kan virke noe heftig, men med Cadillacs teknologi er dette ikke noe problem, DeVille tar av i stø kurs uansett hvor hard du er på gassen.

Cadillac har god erfaring med å bygge biler med forhjulsdrift, Eldorado-modellen har hatt forhjulsdrift helt siden 1967. Masse krefter og trekk på de to foran var heller ikke den gang noe problem for Cadillac. I 1970 fikk Cadillac Eldorado tidenes største personbilsmotor på hele 8.2 liter og 400 hester. Bilen er en av veldig få fra den tiden som du faktisk kunne kjøre ustresset med i 200 km/t. At Cadillac Eldorado var Pace Car (start bil) i Indy car-løpet Indianapolis 500 i 1973 sier litt om dens ressurser.

Med en vekt på to tonn aksellererer DeVille Concours fra 0 til 100km/t på 7.4 sekunder. Koster i USA den nette sum av 260.000 kroner. Som de sier i USA, this ain't grandma's Caddy.

Northstar engine
Hjertet i dagens Cadillac er Northstar aluminiums V8eren.