Veteranbil import

1965 Impala
1965 CHEVROLET IMPALA:
Amerikanske biler blir det importert flest av. Biler i klasse med Chevrolets Impala
er veldig etterspurte.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 03.02.1998

Veteranbil Import

I Norge styrer avgiftene bilkjøpet mer enn forbrukerens behov. Likevel finnes et lyspunkt: Regelverket for import av veteranbiler som gjør de lekreste biler overkommelig i pris. Ved Kristiansand distriktstollsted ble det i fjor importert ca. 20 biler, på landsbasis litt over 300.

Klassiske biler og veteranbiler er et altfor sjeldent syn på norske veier. Derfor ønsker vi å minne om den fantastiske dispensasjonsregelen for veteranbilimport, som tillater import av biler som er 30 år eller eldre. Regelen ble til på midten av 80-tallet, først og fremst takket være mange års iherdig innsats fra ACCN (American Car Club of Norway) og LMK (Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber).

Dette må du vite

For å få godkjent bilen må den være i original stand. Biltilsynet sier at de ikke henger seg opp i detaljer, men bilen må se original ut og den skal teknisk ha motor og drivverk av samme slag som ble levert i biltypen. Det er lov å endre på ting som øker bilens trafikksikkerhet, slik som å skifte fra trommelbremser til skiver. Er tilsynsmannen i tvil om bilens originalitet har man et samarbeid med merkeklubber som hjelper til med identifisering.

Bilene har visse bruksrestriksjoner, og har et merke i vognkortet som viser dette. Bilene skal kun brukes til arrangementer og veterantreff. En tur på byen med «artsfrender» blir selvfølgelig godtatt, likeså en søndagstur. Det er vanskelig å sjekke om bilene brukes slik lovverket presiserer, men brukes bilen daglig til og fra jobb er det jo en viss fare for å bli oppdaget. I ytterste konsekvens kan bilen bli beslaglagt, så pass opp. Biler som har vært norskregistrerte i mer enn 30 år er det selvfølgelig ingen bruksrestriksjoner på.

Når det gjelder EØS-kontroll skal alle biler som er registrert i 1960 og nyere til periodisk sjekk. Enkelte gruer for denne og vil ikke ha stasbilen ut på saltede vinterveier med sommerdekk. Med en god begrunnelse får man en ny og permanent innkallelsemåned.

tollboden

Avgiftene du må ut med på tollboden er 2085 kroner i engangsavgift og 900 kroner i vrakpant. Beløpene blir lagt sammen med bilens kjøpesum og fraktkostnader, 23 prosent moms betales på samlet beløp.

Forsikringen for en bil til en verdi under 150.000 kroner er ca. 1500 kroner i året med full kasko. Bilene besiktiges av forsikringsselskapet. Storebrand har spesialisert seg på dette og har avtaler med diverse klubber. Kjørelengden er maksimalt 5000 kilometer. I tillegg må du dokumentere at du har en bruksbil registrert i ditt navn. For å få veteranbilforsikring er selskapene mer pirkete enn biltilsynet når det gjelder originalitet. Her godtas ikke bytte fra trommel til skivebremser. Premien for en bil som ikke er 100 prosent original vil være 1000 kroner dyrere. For biler eldre enn 12 år er omregistreringsavgiften på sitt laveste nivå. Det er heller ingen årsavgift på biler eldre enn 30 år.

Bilkjøpet

Det beste utvalg av biler er i USA, men også Sverige har et bra marked. Her sparer vi dessuten på fraktkostnader og reise. Det er ellers nok av biler til salgs her i landet, selv om det ikke er like lett å finne akkurat favorittbilen. Prisene for en importert bil og en som har vært i landet i mer enn 30 år, er det liten forskjell på.

Et bilkjøp er ofte forbundet med litt risiko, derfor er det smart å sjekke understellsnummer. ACCN er behjelpelig med dette. De kan tyde alle understellsnummer fra 1902 og fram til i dag på amerikanske modeller.

I første rekke importerer man en bil som ikke er mulig å oppspore i Norge. Vi kjenner best til prisnivået på amerikanske biler fra femti og sekstitallet. For en todørsbil i god stand (godkjent hos biltilsynet) vil prisen ligge mellom 70.000 og 100.000 kroner. Prisene varierer etter bilens popularitet og selvfølgelig utstyrsnivå. En kabriolet-utgave vil ofte være 20 prosent dyrere, og en firedørsbil 20 prosent billigere. Vi har selv besiktiget biler med en prislapp på 70.000 kroner, og blitt overrasket over hvor bra mange av disse er. Det er likevel stor forskjell på en bil i god stand til et perfekt restaurert eksemplar. Regn med å betale 200.000 kroner for sistnevnte.

Deler

Det er «big business» å lage deler til populære klassikere og veteraner. Velger du en volumselger, kan du bygge en helt ny bil bare av nyproduserte deler. Eksempelvis har General Motors et tett samarbeid med en del produsenter gjennom sin avdeling GM Restoration Parts. Gammelt produksjonsverktøy og former er i slike tilfeller solgt til disse produsentene. Et lite tips: Ring gjerne en deleleverandør eller merkeklubb og sjekk tilgjengeligheten på deler til bilen du har planer om å kjøpe.