På trykk i Fedrelandsvennen 16. September. 2009

 

AmcarAmcar

Rosa Cadillac:

Roy Myklebust and his pink 1959 Cadillac Fleetwood.

 

AmcarAmcar

Las Vegas bil:

Rosa bil kan høres fælt ut, men på en femtitalls Cadillac er det helt ok.

Cadillacen har tidligere levd livet i Las Vegas.

 

AmcarAmcar

Farger:

Interiør i matchende rosa og sølv. Dette skal bli skikkelig tøft.

Utvilsomt en ”Eye-catcher”.

 

Drømmer tar form

 

Vi frister i dag med en rundtur i diverse garasjebygg for å sjekke opp ett par spennende Cadillac prosjekt. Forhåpentligvis vil eierne i løpet av vinteren nå sitt store mål. Drømmen er å kunne kjøre nyrestaurert veteranbil neste sommer.

 

Roy Myklebust fra Øvrebø er en entusiast med klar målsetning om å ha sin 1959 Cadillac Fleetwood på veien når vårsola igjen varmer. Nylakkert i rosa skinner den mot oss. Ingen bil passer vel denne fargen bedre og ingen bil er vel mer omtalt og sunget om enn nettopp en pink Cadillac. Bilen som kom til Norge i 2007 er opprinnelig fra Las Vegas i Nevada ørkenen. Det tørre ørken livet har vært snill mot bilen som er helt rustfri. Selv på de mest utsatte steder er det ikke spor av rust. I så måte er dette en bil det da krevdes mindre mot å ta fatt på, men ørkenvarmen er ikke bare bra. Veldig ofte får interiør og gummilister kjørt seg, ørkenvarmen tørker ut hud, plast og gummi. Ofte er seter, dørpanel og dashbord sterkt preget av dette, med sprekker, revner og misfarging som resultat. Interiør er også en dyr og tidkrevende prosess som de fleste må sette bort til professionelle. To forseter og en baksetesofa i skinn, dørpaneler og dashpad koster fort 30-40.000 kroner å reparere, om ikke mer. På bilen til Myklebust var heldigvis setene reparert, så kun dashbord og noen få detaljer trenger å fikses på innvendig. Motoren var også overhalt, så målet om å være på veien neste sommer er ganske så realistisk. Hvordan var nå den DeLillos teksten igjen? ”Når du en gang kommer neste sommer skal vi atter kjøre bil og vi skal cruise gamle veier om igjen”.

 

Andre Cadillac prosjekt.

 

Per Egil Olsen fra Hellemyr:

1962 Cadillac De Ville Convertible:

Olsen har mye på gang, men skal bli ferdig til sommeren likevel. Hellakkering, girkasse og motoroverhaling står for tur. I utgangspunktet er dette en veldig bra og rustfri bil, men lakken er gammel, matt og solslitt. Motor og girkassen fungerer greit, men får likegodt en overhaling mens bilen er ifra hverandre. Cadillacen kommer fra Mississippi i USA. Olsen har eid den i to år. Den er utstyrt med en 6,4 liters (390 Cu-in) V8-motor med 325 HK og 4-trinns automatisk girkasse.

 

AmcarAmcar
AmcarAmcar

 

Per Andres Kløve fra Vågsbygd:

1970 Cadillac De Ville Convertible:

Kløve har eid Cadillacen i 5 år og er første eier på bilen i Norge.

Den er hentet hjem fra knusktørre Arizona. Forrige eier var en eldre ”cowboy”.
Cadillacen skal i løpet av vinteren hellakkeres. Den er utstyrt med en 7,7 liters (472 Cu-in) V8-motor med 375 HK og 3-trinns automatisk girkasse.

 

AmcarAmcar
AmcarAmcar