Ford GT40

 
Mareritt:
På sekstitallet var den et mareritt for Ferrari. Den 5,4 liters kompressormatede V8-motoren på 500 hestekrefter er midtplassert.

 

På trykk i Fedrelandsvennen 15.04.2002

Nytt liv i Ford GT40

GT40 utgaven på bildene er en moderne konsept kopi av klassikeren fra sekstitallet, Den endelige versjonen som blir Fords råeste sportsbil kommer i produksjon neste år. Ford har mottatt store mengder post etter at konseptmodellen ble vist. Flere av de største utgiverne av amerikanske bilblader startet en felles kampanje med fan post til Ford. Meldingen fra lesere og redaksjoner var klar. Få bilen i produksjon.

Dagens GT40 er noe større enn bilen fra sekstitallet. Dette er gjort for å gi fører og passasjer bedre plass og dermed økt komfort. GT40 var opprinnelig 40 tommer høy, dagens utgave er 44. Den er også blitt bredere og lengre. Kanskje blir dette en GT44.

GT40 ble til midt på sekstitallet. Henry Ford II ville så gjerne vinne det populære 24 timersløpet i Le Mans. I 1963 henvendte han seg til Ferrari for å danne et samarbeid, men Ferrari takket nei. Henry ble snurten og bestemte seg for å gjøre alt for å slå Ferrari. I 1966 var bilen\bilene klare, og GT40 gikk av med seieren pluss andre og tredjeplassen. Bilene satt også nye fartsrekorder i løpet. I årene som kom var GT40 dominerende, og en vinnende kombinasjon til og med 1969, da hadde Ferrari fått nok og trukket seg ut av Le Mans.

Med 500 HK og en vekt på 1350 kilo vil dagens GT40 bli en seriøs utfordrer til de etablerte sportsbilene. På hjemmebane i USA er det Chevrolet Corvette Z06 og Dodge Viper som blir den største utfordringen. Begge disse deltar for tiden i Le Mans, hvor Dodge Viper vinner det som vinnes kan i sin klasse. GT40 er en bil som garantert er ønsket tilbake, selv med en prislapp i overkant av $100.000. Her er det bare å stille seg i kø så raskt som mulig, for GT40 vil neppe oppta lagerplass hos Ford.