AM General Hummer

Hummer
EKSTREM:
Her er den tøffe firedørsutgaven Wagon med diverse tilbehør. Som privateid tror vi bilen vil passe best for dem
som har så høy inntekt at utgiftene ikke strekker til.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 05.05.1998

Kongen på haugen

AM Generals Hummer er amerikanerens nye krigsjeep som bl. a. Kjell-Inge Røkke eier. Bilen spiller omtrent samme rolle i det amerikanske forsvaret som Willys jeepen gjorde under den annen verdenskrig.

Når AM General Corporation bestemte seg for å lage en kommersiell utgave av bilen som «vant» golfkrigen, fikk det andre produsenters «full-size» utgaver til å se en smule puslete ut. En Hummer veier 3 tonn, er 4,7 meter lang, 1,90 høy og 2,20 bred. Med andre ord et skremmende syn i bakspeilen.

Norsk forhandler er Autozentrum Sport i Oslo, som regner med å selge fra fem til ti biler i året. En Hummer firedørs wagon toseter starter på en pris i nærheten av 600.000 kroner. Dobbelt så mye som i USA. Det store sjokket kommer likevel først når du i vårt avgiftskåte land vil ha fire seter. Da kan du legge til godt over 600.000 kroner, du leste riktig, totalpris på nærmere 1,3 millioner for fireseteren.

Autozentrum forventer en profesjonell kundekrets. Brannvesen, politi, kraftverk og anleggsvirksomhet vil være deres satsningsområde. Selvfølgelig eier Røkke en slik og man ser heller ikke bort fra at andre privatpersoner vil føle trang til å kjøpe monsteret. Hummer tilbyr fire-modeller, todørs pickup, firedørs soft-top, firedørs hard-top og en firedørs Wagon.

Hummer 4 door Open Top Hummer
ROBUST:
I USA er Hummer blitt en statusjeep for privatpersoner. I Norge derimot regner man med at flesteparten
vil bli solgt til firma som har oppgaver utenfor allfarvei.

Bilene leveres med en 6,5 liters V8-dieselmotor på 170 HK, og en turbodiesel på 195 HK som tilbehør. Kraftoverføringen står en firetrinns automat for. Hummer har senterdifferensial og firehjulstrekk i tillegg til differensialsperre foran og bak. den har også reduksjonsgir i hjulnavene. Fra førerplassen kan du faktisk regulere lufttrykket i dekkene. Dette for å bedre gripeevnen og øke komforten i terrenget. Ønsker du mer komfort enn den som ligger i standardpakken, kan cruise-control, aircondition, el.vinduer, el. speil, varmetråder i front og bakrute og Cd-veksler med ekstra forsterker leveres.

Hvordan klarer så Hummer seg mot konkurrentene? «Offroad» er den totalt overlegen. Eller som man sier «Don't bring a knife to a gunfight». På landevei kommer den til kort på kjørekomforten, men litt får man fire skal man ha en bil som tar seg frem der andre ikke kan. Helt rettferdig er det heller ikke å kalle andre for konkurrenter, Hummer stiller i en klasse for seg. Bilen er konstruert for å tåle minst 12 års røff militærtjeneste.

Hummer beskrives ofte som en jeep. Noen lurer kanskje på hvor betegnelsen jeep kommer fra. Bilen som Willys/Overland konstruerte for det amerikanske forsvaret under den annen verdenskrig, ble omtalt som et «General Purpose» kjøretøy (kjøretøy til allslags bruk). Man brukte kun første bokstaven i begge ordene, og GP ble uttalt (djeep). Det florerer flere forklaringer bla. noe om en tegneseriefigur, men i Jeep-kretser er det GP-forklaringen man sverger til. Det var forresten et AM General eid selskap som produserte krigsjeepen for Willys/Overland.

Hummer
KOMMANDOBROEN:
Herfra betjenes monsteret. Bilen har en enorm fremkommelighet. Der du ikke kommer frem med en
Hummer har du ingenting å gjøre.